-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

از نظر علمي آقايان جوادي آملي، حسن زاده آملي و مصباح يزدي چه تفاوت هايي با يكديگر دارند؟ هر كدام در چه علمي تبحّر بيشتري دارند؟

واقعيت آن است كه قضاوت دربارة مدارج علمي و سطح بندي علوم شخصيت هايي مانند حضرات: آيات حسن زاده آملي، جوادي آملي و مصباح مشكل است؛ زيرا قضاوت همه جانبه دربارة شخصيت هاي علمي نياز به آن دارد كه در مورد آثار و نوشته ها و سخنراني ها و هم آنچه تا كنون ارائه داده اند، تحقيقات گسترده انجام شده باشد كه اين كار صورت نگرفته است. تازه بعد از آن هم نمي توان قضاوت واقعي و قطعي نمود. هم چنين هر يك از آن ها در يك رشته و علم خاصي تبحر دارد كه ديگري ندارد.

در عين حال مي توان گفت: شخصيت هاي مذكور در برخي از علوم در يك سطح هستند و در برخي از علوم ديگر تفاوت دارند. در اين جا به برخي از نمونه هاي آن اشاره مي شود:

1) فلسفة اسلامي:

هر سه شخصيت در فلسفة اسلامي صاحب نظر بوده و از نظريه پردازان آن محسوب مي شوند.

2) عرفان:

هر سه شخصيت در خصوص عرفان نظري نيز صاحبنظرند اما برخي باور دارند كه حضرت آيت الله حسن زاده آملي از نظر عرفان عملي، قوي تر از دو شخصيت ديگر است.

3) فقه:

همچنين هر سه شخصيت مذكور در علم فقه آگاهي كامل دارند، ولي به اعتقاد برخي حضرت آيت الله جوادي آملي در نوآوري فقهي و نكته سنجي در آن، از آيت الله حسن زادة آملي و آيت الله مصباح قوي تر است.

4) تفسير:

حضرت آيت الله حسن زاده و حضرت آيت الله مصباح به علوم قرآني و تفسير آشنايي دارند، ولي حضرت آيت الله جوادي آملي از دو شخصيت ديگر بيشتر نشان داده است كه در تفسير كار كرده است.

5) علم هيئت و مكاتب

حضرت آيت الله جوادي آملي به گونه اي مختصر با علوم هيئت و رياضي آشنايي دارد؛ ولي حضرت ايت الله حسن زاده آملي در اين خصوص صاحب نظر بوده و از شهرت برخوردار است. به نظر مي رسد حضرت آيت الله مصباح در اين خصوص آگاهي قابل توجهي ندارد، ولي با مكاتب فلسفي و اخلاقي غرب بيشتر آشنايي دارد. به نظر مي رسد از آن دو شخصيت در اين خصوص قوي تر مي باشد.

باز تكرار مي كنيم كه در اين گونه امور قضاوت و نظر دادن مشكل است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.